این روزها صابون خرابی خودرو به تن بیشتر صاحبان خودرو خورده است؛ از گرفتاری پیدا کردن قطعه اصلی برای جایگزین کردن با قطعه خراب تا دستمزدهای نجومی که گاه باید بابت تعمیر که نه، تعویض بپردازند. برخی هم ادعا دارند در موارد زیادی هم هزینه تعمیر قطعه از تعویض آن گرانتر است و همه چیز به خواست و تصمیم تعمیرکار بستگی دارد و تقریبا در هیچیک از تعمیرگاههای شهر خبری از نرخنامه اتحادیه نیست.
در صنف تعمیرکاران هم مانند تمام صنوف افراد مختلفی با روحیات متفاوت فعالاند و تعمیرکاران منصف و قانعی هم هستند که تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا با کمترین هزینه مشکل را رفع نمایند، اما در این بین معدود تعمیرکارانی هستند که اگر متوجه شوند شما از خودرو و نگهداری آن چیز زیادی نمیدانید؛ سوءاستفاده کرده و دروغهایی میگویند تا شاید پول بیشتری از شما گرفته و یا اشتباه خود را توجیه کنند!
مکانیکهایی که مکانیک نیستند!
یکی از شهروندان با اشاره به اینکه چند وقت پیش میخواستم موتور خودرو۲۰۶ را تعمیر کنم؛ تعمیرگاه ۹ روز ماشین من را خواباند و پس از تحویل و پرداخت دستمزد بسیار بالا باز هم مشکلات زیادی داشت، گفت: بعد از تحویل ماشین دیدم چرخ سمت راننده صدا میدهد و در سرعت بالا لقلق میکند؛ رفتم سراغ تعمیرگاه گفت وقت ندارم دوسه روز بعد بیا با اصرار من چند دور با ماشین زد و گفت پلوس مشکل دارد، من گفتم پلوس هیچ ایرادی نداشته، گفت باید باز شود، قالپاق را که باز کرد دیدم پیچ چرخ جلو را اصلاً نبسته! پیچ باز بود!
وی افزود: اصلاً باورکردنی نبود که یک به اصطلاح مکانیک میتواند با یک پیچ جان مردم را این طور به خطر بیندازد؛ اگر چرخ در سرعت ۶۰ یا ۷۰ در میرفت ماشین من چپ میکرد. ولی خدا رحم کرد.
وی با بیان اینکه همه بستهای شیلنگها و سیمها را به جای باز کردن شکسته بود! افزود: دست آخر هم با هزار منت که خرج زیادی برای شما نتراشیدم و فلان قطعه هم اگر همکاران من بودند عوض میکردند و... هزینه هنگفتی از من دریافت کرد.
وی افزود: با اتحادیه خدمات خودرویی که تماس گرفتم، گفتند باید شکایت کنی، اما پس از چند روز دوندگی و از کار افتادن و طرح شکایت تاکنون هیچ نتیجهای نگرفتم وهیچ پاسخ درستی به من نمیدهند.
تعمیرکاران تعویض کار!
یکی دیگر از شهروندان بابیان اینکه بهتر است بگوییم تعویض کار برای تعمیر جلوبندی ماشینم پس از بازدید اجرت ۷۵۰ هزار تومانی برای تعویض تنها سه قطعه کوچک که با هم کمتر از ۳۵۰ هزار تومان میشد را طلب کرد، افزود: برای اطمینان بیشتر به دو تعمیرکار دیگر هم مراجعه کردم که در کمال تعجب دو تعمیرکار بعدی هر کدام نرخهایی متفاوت و البته بالاتر از قبلی درخواست کردند.
ناصری با بیان اینکه برخی تعمیرکاران به دلیل اینکه میدانند مشتری سر از کارشان درنمیآورد قیمتهای نجومی میگیرند، عنوان کرد: انتظار میرود سازمانهای مربوط نظارت بیشتری بر کار صنوف داشته باشند تا بتوان از گرانفروشی آنها جلوگیری کرد و التهابات بازار را کاهش داد.
قطعات تقلبی مقصرند!
محسنی، یکی از تعمیرکاران در خصوص اینکه چرا مردم نسبت به عملکرد تعمیرکاران خودرو راضی نیستند، میگوید: در هر صنفی گاهی گلایه از فعالان آن اتفاق میافتد، اما تعمیرکاران نیز با مشکلات ریز و درشتی مواجهاند.
وی به وجود لوازم یدکی تقلبی در بازار اشاره و اظهار میکند: بخشی از گلایههای مشتریان مربوط به زود خراب شدن قطعه تعویض شده توسط تعمیرکار است که این موضوع به نوع قطعه مربوط میشود نه تعمیرکار. وی میافزاید: گاهی اوقات با وجود اینکه موضوع تقلبی بودن قطعه را به مراجعهکننده گوشزد میکنیم، اما بیشتر آنان ترجیح میدهند از قطعه ارزانتر استفاده شود و همین امر گاهی گلایههایی را به دنبال دارد. شریفی یکی دیگر از تعمیرکاران خودرو گفت: نرخ مصوبی برای تعمیر خودرو داریم اما مشکلی که وجود دارد بسیاری از افراد به دلیل اینکه دیر به دیر خودرو خود را به تعمیرگاه میآورند، هزینههای جانبی بیشتری به آنها تحمیل میشود.
اتحادیهای که پاسخگو نیست
در این خصوص خبرنگار ما برای پیگیری و بررسی هزینهها و نرخنامههای تعمیرگاهها پس از دو روز پیگیری موفق به ارتباط با رئیس اتحادیه خدمات خودرویی نشد و معاون این اتحادیه هم با برخورد نامناسب به گفتن این جمله بسنده کرد که باید حضوری شرفیاب شوید! گوشی را قطع کرد.
نظر شما